پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد قیمت خودرو‌های خارجی رشد ۳ تا ۳۵ میلیون تومانی پیدا کرد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های داخلی در مسیر کاهش (۲ دی ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷ اتوماتیک یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان موتور بورس با بزرگان بازار روشن ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۲ دی ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳) حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی، فقط ۱۴ درصد! اداره کل صمت خراسان رضوی طی ۸ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ رتبه سوم کشور در تعداد پرونده کشف کالای قاچاق را کسب کرده است ۹ مزرعه ماهی خاویاری در خراسان رضوی فعال است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲ دی ۱۴۰۳) | ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا آغاز عرضه سنگین دلار، تتر و درهم از فردا (۳ دی ۱۴۰۳) قانون پیش فروش مسکن اصلاح می‌شود جلسه مجلس با همتی و فرزین برای بررسی افزایش قیمت ارز، سه‌شنبه (۴ دی ۱۴۰۳) برگزار می‌شود کدام آپارتمان‌ها در وضعیت رکود بازار مسکن خریدار دارند؟ (۲ دی ۱۴۰۳) ویدئو | عبده تبریزی: قیمت پایین برق و گاز اقتصاد ایران را آشفته کرده است دلار حواله از ۶۳ هزار تومان عبور کرد (۲ دی ۱۴۰۳) ویدئو | قالیباف: گرانی‌های قیمت ارز و کمبود برق و گاز این روزها مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است زیان ۲۵۰ همتی صنایع درپی قطعی برق برنامه‌های مجلس برای حمایت از بورس چیست؟ |رونق بازار سرمایه با بازار توافقی ارز دستور پزشکیان برای تسریع در پرداخت وام ازدواج سرنوشت نامعلوم تعهدات مالی سفرهای استانی دولت سیزدهم به خراسان رضوی واریز سود به حساب بیش از ۲۰ میلیون سهامدار در پاییز ۱۴۰۳ جلسه غیرعلنی مجلس در مورد نوسانات نرخ ارز برگزار شد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳) | هویج کیلویی ۱۰ هزار تومان
سرخط خبرها

قاچاق سوخت به صورت روزانه ادامه دارد | قاچاق، بلای جان تولیدات داخلی

  • کد خبر: ۲۴۸۰۰۵
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
قاچاق سوخت به صورت روزانه ادامه دارد | قاچاق، بلای جان تولیدات داخلی
عضو اتاق بازرگانی گفت: اگر دولتی نتواند جلوی قاچاق را بگیرد، یعنی سرمایه مردم را به باد می‌دهد و باید جواب‌گوی امانت مردم باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، قاچاق سوخت همواره یکی از موضوعاتی است که در مرز‌های ایران جریان دارد. روزانه چندین میلیون لیتر از سوخت ایران به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شود و همچنان اقدامی به جهت کنترل این قاچاق صورت نگرفته است.سوخت

علی شمس‌اردکانی، عضو اتاق بازرگانی، به‌تازگی از آمار قاچاق ۱۲ میلیون لیتری فرآورده‌های نفتی سخن به میان آورده است.

او با بیان اینکه این میزان قاچاق حدود سه میلیارد تا چهار میلیارد دلار ارزش دارد، بیان کرد که درآمد حاصل از این قاچاق به صورت کالا وارد کشور می‌شود. این موضوع نشان از قاچاقی سازمان‌یافته دارد.

به‌رغم این اظهارات مجاری قاچاق سوخت به طور دقیق اعلام نشده است. اما گمانه‌زنی‌هایی از یک قاچاق سازمان‌یافته از مجاری غیردولتی صورت گرفته است.

بسیاری از مسئولان تلاش می‌کنند که این قاچاق را به سوخت‌بری و کوله‌بری نسبت بدهند و طرح‌هایی، چون طرح‌های پیله‌وری و رزاق را برای ساماندهی این مشکل برنامه‌ریزی کردند. اما از زمان اجرای این طرح‌ها، قاچاق سوخت نه‌تن‌ها کاهش نیافته، بلکه بیشتر شده است. قاچاق روزانه ۱۲ میلیون لیتر سوخت آن هم با ۱۰ تانکر ۳۰ هزار لیتری، نمی‌تواند از طریق مردم عادی صورت گرفته باشد.

قاچاق؛ بلای جان تولیدات داخلی

حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، درباره علت افزایش قاچاق سوخت گفت: هم از سمت شرق کشور و هم از سمت غرب، روزانه قاچاق سوخت اتفاق می‌افتد. چه از طریق کوله‌بری، چه از طریق وانت، دستگاه‌ها و حتی در مسیر دریا از طریق لنج‌ها این قاچاق صورت می‌گیرد. وقتی فاصله قیمت وجود داشته باشد قاچاق نیز صورت می‌گیرد و این طبیعی است و نمی‌توان آن را کتمان کرد.

وی افزود: موضوعی که مشکل‌ساز شده، منابع ارزی و وصول درآمد‌هایی است که از این قاچاق صورت می‌گیرد. این منابع به دلیل اینکه نمی‌توانند به‌راحتی وارد شوند، از طریق یک‌سری کالا‌ها وارد کشور می‌شوند. این کالا‌ها که با قیمت پایین‌تر وارد می‌شوند، تولید داخلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. برای مثال واردات پوشاک ارزان‌قیمت از ترکیه، به‌ازای سوخت قاچاق‌شده، قیمت تولیدات داخلی را تحت‌الشعاع قرار داده و به صنایع آسیب می‌زند.

او با بیان اینکه قاچاق سوخت در واقع سرمایه و مال مردم را از بین می‌برد، ادامه داد: اگر دولتی نتواند جلوی قاچاق را بگیرد، یعنی سرمایه مردم را به باد می‌دهد و باید جواب‌گوی امانت مردم باشد. از طرف دیگر، واردات ارزی که به جای قاچاق صورت می‌گیرد، همان صنایعی را که به سختی بخش خصوصی درست کرده، تحت تاثیر قرار می‌دهد و آثار مخربی بر بازار و کسب‌و‌کار‌های داخلی دارد.

در رابطه با میزان قاچاق سوخت، صالحی عنوان کرد که اصل موضوع قاچاق صحت دارد، اما میزان و عدد آن جای مانور ندارد. این موضوع بسیار آزاردهنده و ناعادلانه بوده و به اذهان عمومی آسیب می‌زند.

مرزنشینان نمی‌توانند مبادی این حجم از قاچاق باشند

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که آیا مجرای قاچاق سوخت، کوله‌بران و سوخت‌بران هستند توضیح داد که مجرای قاچاق سوخت، یعنی مبادی حمل آن، غیر از اینهاست. به این دلیل که چندین ردیف ماشین و وسایل تانکر از ایران، سوخت را حمل می‌کنند و این میزان نمی‌تواند از مجرای تعریف‌شده یا رسمی باشد. زیرا همچین اجازه‌ای را مجرای رسمی نمی‌دهد. بحث پیله‌وری و مرزنشین‌ها، در این مجرا نمی‌تواند موضوع قاچاق تعریف شود چرا که موضوع فراتر از این حرف‌ها است. عدد‌هایی که به عنوان مثال تحت عنوان تجارت چمدانی مطرح می‌شود، قابل مقایسه با این موضوع نیست.

قاچاق پوشاک از ترکیه

صالحی در رابطه با کشور‌هایی که عمدتا مقاصد قاچاق سوخت ایران هستند، اظهار داشت که عمدتا موضوع برگشت ارز حاصل از سوخت از طریق پوشاک صورت می‌گیرد و بحث قاچاق پوشاک از طریق ترکیه انجام می‌شود. وقتی سوخت به ترکیه قاچاق می‌شود، پوشاک ارزان‌قیمت وارد می‌شود. این پوشاک به صنف نساجی و صنایع پوشاک ایران آسیب جدی وارد می‌کند و فعالان این صنف همیشه نسبت به موضوع قاچاق شکایت خود را ابراز کردند.

بنا بر گفته‌های او، اگر ترکیه با قیمت و تعرفه‌های واقعی پوشاک را وارد کشور کند، شاید قابلیت رقابت با پوشاک ایران را نداشته باشد. اما وقتی پوشاک با ارز ناشی از قاچاق یک محصول سوختی یا یک محصول مشابه به کشور وارد می‌‎شود، علنا پوشاک با قیمت پایین‌تر و بدون تعرفه‌های گمرکی به فروش می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود که کالای ایرانی نتواند با کالای قاچاق رقابت کند و آسیب جدی به این صنایع وارد می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->